Mostecký okruh přivítá ve dnech 28. – 30. června 2019 v premiéře NASCAR Whelen Euroseries, jedinou závodní sérii asociace National Association for Stock Car Auto Racing (NASCAR) mimo severoamerický kontinent. Součástí víkendu budou také divácky velmi atraktivní souboje nádherných historických vozů, na sever Čech se sjedou už potřetí. Chybět nebudou monoposty, jež se zúčastňovaly velkých cen na proslulých světových závodních okruzích. Součástí závodního víkendu bude i sraz historických a amerických vozidel na diváckém svahu.

Na co všechno se můžete těšit?

INZERCE -NASCAR - 105x148,5 mm - JPG 300 DPI

NASCAR Whelen Euroseries

Jedna z nejpopulárnějších a nejoblíbenějších sérií kategorie Stock Car. Ve Spojených státech se jezdí už od roku 1948. Stock Car vozy byly sériově vyráběné automobily s minimálními úpravami. Časem se kategorie přetransformovala tak, že původně používané vozy již připomíná jen silueta karoserie a vnější motivy světel a masky. Dnešní Stock Car tvoří svařený trubkový rám, do kterého je zasazen interiér a motor, zakrytý karoserií z laminátu. Konstrukce všech vozů je identická, jsou poháněné motorem Chevrolet V8 o výkonu 450 koní přes čtyřstupňovou manuální převodovku na zadní nápravu. Piloti nemají k dispozici žádné elektronické pomůcky. Jediné, co se liší, je vzhled karoserie. Týmy mají na výběr z modelů Chevrolet SS, Chevrolet Camaro, Ford Mustang nebo Toyota Camry.

FIA Lurani Trophy for Formula Junior cars

Jedná se o vozy formule Junior, které vznikly v roce 1958 zásluhou italského hraběte Luraniho, blízkého přítele naší nejslavnější závodnice Elišky Junkové. Až do roku 1963 se za volanty těchto vozů střídali jezdci formátu Jima Clarka, Jochena Rindta a Johna Surteese, kteří se později stali mistry světa ve formuli 1. Samotná trofej byla prvním seriálem závodů jednomístných historických vozů (1975) a v roce 1995 se stala šampionátem FIA.

Triumph Competition & British GT

Seriál vznikl v roce 1993 a zúčastňují se ho sportovní dvousedadlové vozy anglických značek jako Triumph, Morgan a MG, vyrobené v letech 1945 – 1981. Seriál se jezdí na okruzích formule 1 jako je Hockenheim, Spa, Zolder či Zandvoort, už podruhé k nimi přibyde – po premiéře v roce 2017 – i mostecký autodrom.

HAIGO – Tourenwagen, Formelwagen

HAIGO (Historische Automobilrennsport Interessen Gemeinschaft Ostdeutschland) je sdružení nadšenců historické závodní automobilové techniky, které pochází východního Německa. Zájmové sdružení vzniklo v roce 2004 na mosteckém autodromu a je složeno ze dvou skupin – jezdců formulových vozů a jezdců cestovních vozů. Hlavní myšlenka vzniku závodní série Haigo byla využít již odložené stroje formule Easter, Mondial a k nim stářím odpovídající konstrukce vozů Žiguli, Lada Samara, Škoda 130 R, Zastava a dalších. Cestovní vozy i formule absolvují vždy dva oddělené závody. Série zahrnuje souboje vozů bývalého Poháru míru a přátelství socialistických zemí.

DMV Formel V 

Vozy série Formula V byly k vidění na okruzích v 60. a 70. letech minulého století. Nejdůležitější komponenty (motor, převodovka, zavěšení) musely pocházet z vozu Volkswagen Beetle. Autorem nápadu postavit formuli na základě automobilu VW Beetle byl Hubert L. Brundage, podnikatel a amatérský závodník z Floridy. Pro jezdce, kteří nebyli spokojeni s výkonem motorů 1200 a 1300 ccm, vznikl v sezoně 1970/71 vůz Formula Super V, jenž využíval motory z vozů VW 411/412.

Drexler Automotive – AFR Pokal

Závod vozů kategorie Formule 3 a Formule Renault, započítavaný do rakouského šampionátu. Závodů se vedle Němců, Rakušanů a Švýcarů pravidelně účastní i čeští piloti, kteří loni v Mostě bojovali o nejvyšší příčky.

Kampf der Zwerge

Závod historických automobilů s obsahem motoru do 1300 kubických centimetrů. Startovní pole obsahuje legendární vozítka jako Mini Cooper, Abarth TC nebo NSU TT, startovní pole v kombinaci se socialistickými cestovními vozy HAIGO slibuje souboje o každý milimetr dráhy a nabídne imaginární historický souboj západu proti východu.

Více informací včetně časového harmonogramu a ceny vstupného najdete na webu Autodromu Most.