KAMAZ VLÁDCEM PUSTIN, LOPRAIS NEJLEPŠÍM ČECHEM, KLYMČIW POKOŘIL PABIŠKU A COMA VYHRÁL PÁTÝ TITUL!
– BUENOS AIRES, 03. 01. – 17. 01. 2015 (mk) – Letošní Dakar je v cíli. A nutno poznamenat, že byl zase o něco lepší než ten loňský. Začíná se ukazovat, že přesun z Afriky (v roce 2009 kvůli geopolitické situaci) byl šťastným řešením. Pokud se nebudeme dívat na finanční náklady jednotlivých závodníků a týmů, je po sportovní a divácké stránce neskutečný, skvělý. Tolik rozmanitých prostředí pro závodění, tolik změn v počasí, tak velké množství povrchů na trati, je proti jednotvárným dunám v Africe neméně parádním dobrodružstvím. A stejně tak jako v Africe, ten kdo dojede do cíle je oslavován jako hrdina. Letos to byla polovina startovního pole.
Největším zklamáním byla automobilka Peugeot, která nasadila v kategorii automobilů nový vůz. Pouze zadní náprava je hnaná. V útrobách auta pracuje uprostřed uložený vidlicový šestiválec o objemu 2993 cm3. Vznětový agregát je plněn dvěma turbodmychadly. I díky nim motor dosahuje výkonu 250 kW (340 koní) a točivého momentu 800 N.m. 2008 DKR letěl s větrem o závod rychlostí 200 km/h. Výhodou měla být mnohem nižší hmotnost a především větší kola, jež jsou povolena oproti čtyřkolkám. Tým Peugeotu měl hvězdné jezdce (Sainz, Despres). Nakonec nejlepším byl bývalý motocyklista Peterhansel (49-letý, jedenáctinásobný vítěz Dakaru) až na 11. místě! Obrovsky zklamán byl především Carlos Sainz, rallyeový mistr světa, vítěz 27 etap na Dakaru a vítěz z roku 2010. Ve čtvrté etapě byl nucen zastavit, přes tři hodiny se hrabal v motoru, aby nakonec zjistil, že to už nikdy nepojede. Do následující etapy sice nastoupil, auto jelo jako plně naložený indický autobus a Sainz ho ještě dokázal totálně sešrotovat. Ale nepodceňujme Peugeot, na testování mají celý rok …
Tatry Bonver Dakar Týmu toho také moc neukázaly. Vzhledem k optimistickým komentářům a předpovědím. Nejlepší Vrátný skončil celkově 14., přičemž do první desítky v etapě nakoukl jen 2x. Ardavičus (KAZ) s Szustkowskim (POL) byli rádi za dvacítku. Polskému jezdci dokonce naklepal v první a druhé etapě i 74 letý legendární „dědeček“ Sugawara (JPN) s Hinem! To, že všichni dojeli do cíle je sice hezké, ale ambice měli vyšší. Vrátný je ale hrdina. Pomáhal několikrát kolegům s vytažením auta z písku, za což sklidil zasloužený potlesk a uznání. Však byl také nosičem vody jedničce týmu Ardavičusovi, ale jako druhý vzadu jezdil lépe než lídr týmu.
Cíl neviděl po 10. etapě ani obhájce vítězství na 4-kolkách Ignacio Casale (CHL), který roztrhl řetěz v bahně a La Fuente (URU, do té doby 3.), jež předvedl hrozivý karambol v plné rychlosti na vodě a blátě. Smutnou událostí se stala 3. etapa, v níž zemřel motocyklista Polák Michal Hernik na dehydrataci. Pořadatelé jej nalezli mrtvého daleko od trati, ležícího vedle svého motocyklu. Největším karambolem se do historie zapsali v 7. etapě automobiloví piloti Juan Manuel Silva z Argentiny a Kanaďan Matthew Campbell. Prvně jmenovaný udělal deset kotrmelců a než stačil vylézt ze zdemolovaného vozu, přelétl jeho i diváky Kanaďan, který navíc začal hořet. Jen neskutěčným zázrakem nebyl nikdo zraněn. Spolujezdec Juan Pablo Sisterna skončil v nemocnici s přeraženou nohou. Ve druhé etapě skončil i bývalý světový šampion v letech na lyžích Adam Malysz (POL), jemuž explodoval 30 km před cílem vůz. Stačil se spolujezdcem na poslední chvíli vyskočit a zachránit si holý život. Auto shořelo na popel.
Nejvíc radosti českým fanouškům dělal Aleš Loprais. Jel sice na MANu v sestavě Veka Racing (Van Vliet, NED, celkově 8.), ale díky tomu měl zázemí velkého týmu. Dvakrát skončil na stupních vítězů, přičemž sedmou etapu vyhrál! Nebýt hodinové ztráty po zapadnutí v dunách a defektu v šesté etapě do Iquique mohl jet s Kamazy „kolo na kolo“. Výborný byl i Martin Kolomý na pravověrné Tatře. Nejlepší byl čtvrtý v etapě. Musel jet hlavou, protože neměl podpůrný tým. Nevyhnul se menším či větším problémům, ale ze všeho se dostal a v cíli byl na výborném sedmém místě. Tak například v předposlední etapě kácel Tatrou stromy a místním indiánům rozjezdil ploty kolem jejich skromných políček. Zda jim je opravil se nám nepodařilo zjistit. S největší pravděpodobností ne. A teď budou domorodcům na úrodu chodit lamy. Motocyklista Ondřej Klymčiw, jako nováček Dakaru, postupně zrychloval a nakonec předjel i ostříleného Davida Pabišku. Celkově se dostal do první dvacítky a nejlepším umístěním bylo 16. místo v 8. etapě závodu. David Pabiška ztratil nějaký čas těžkým pádem v rychlém písčitém úseku, kdy šel přes řidítka a také v solné etapě, když pomáhal slovenskému jezdci Jakešovi, který i díky Pabiškovi zajel výborný výsledek celkově. Výtečně jeli ale všichni naši motorkáři. Jediný Zdeněk Gottvald musel skončit ve čtvrté etapě. A to hodně dramaticky. Poté co mu odešla spojka i spojení se světem, tlačil pouští svojí motorku. Potom padla tma, byl sám ztracen a po několika hodinách tlačení padl do písku a už se nezvedl. A ráno byl rád, že jej neroztrhala dravá zvěř.
Do celkového pořadí kategorie motocyklů výrazně promluvili Slováci Svitko s Jakešem. Prvně jmenovaný dojel v osmé etapě třetí a ve třinácté druhý. Celkově to stačilo na páté místo, když vyrovnal svůj nejlepší výsledek na Dakaru z roku 2012. Ivan Jakeš dokonce dvě etapy vyhrál a byl celkově osmý. Španěl Marc Coma vyhrál Dakar už pětkrát. Neměl to ale vůbec jednoduché. Až do osmé etapy vedl krajan Barreda Bort. Když mu na solném jezeře Salar de Uyuni sůl sežrala motorku, táhl jej na laně Esquerre Israel a ztratil tak více než tři hodiny. Protože pršelo, nebyla solná pláň plání ale skutečným jezerem. Sůl létala všude a zlikvidovala třeba motorku Jordi Viladomse (ESP), loni druhého. Všechny ale zastínila Laia Sanz. Španělka dojela v solné osmé etapě na pátém místě a v cíli byla devátá! Je to vůbec možné, aby slabá žena porazila téměř všechny? Byla tak silná nebo byli všichni letos poněkud z formy?? Byla rozhodně nejlepší ze všech jedenácti zůčastněných žen na startu Dakaru.
V kamionech neomezeně vládly ruské Kamazy. Prakticky stále si to mezi sebou rozdávaly všechny čtyři tovární posádky. Dokonce se jednou na trati srazily a tak musel týmový šéf, sedminásobný vítěz Vladimir Čagin krotit jejich bojovnost. Nakonec o 14 minut vyhrál Mardějev před Nikolajevem a o hodinu před obhájcem titulu Karginovem. V automobilech zvítězil Nasser Al-Attiyah (QAT) jež jel na speciálu Racing Mini. Stáj se umístila v první desítce celkově s pěti vozy! Toyota tam měla vozy tři, nejlépe druhého jihoafričana Giniela De Villierse. (syn)
Andrej Karginov (RUS) na Kamazu, obhájce prvenství dojel letos třetí.
Hans Stacey (NED) odpočívá ve stínu svého kamionu Iveco.
Martin Kolomý (CZE) letí s Tatrou do cíle 8. etapy…
… a tady je sice ještě v závodní kombinéze, ale už neletí. S výhledem do příštího Dakaru se začalo spekulovat o jeho přestupu do týmu MAN k Aleši Lopraisovi!
Cesare Zacchetti (ITA) byl k vidění na trati jen v první etapě. Potom trefil první větší díru mimo cestu a bylo po Dakaru …
MEDAILE V CÍLI:
Umístění | N° | Jméno | Značka | Čas | Ztráta | Penalty |
Auta | ||||||
1. | 301 | AL-ATTIYAH (QAT) BAUMEL (FRA) |
MINI | 40:32:25 | 0 | 00:02:00 |
2. | 303 | DE VILLIERS (ZAF) VON ZITZEWITZ (GER) |
TOYOTA | 41:07:59 | 00:35:34 | |
3. | 307 | HOLOWCZYC (POL) PANSERI (FRA) |
MINI | 42:04:26 | 01:32:01 | |
Moto | ||||||
1. | 1 | COMA (ESP) | KTM | 46:03:49 | 0 | |
2. | 7 | GONCALVES (POR) | HONDA | 46:20:42 | 00:16:53 | 00:17:00 |
3. | 26 | PRICE (AUS) | KTM | 46:27:03 | 00:23:14 | |
Kamiony | ||||||
1. | 507 | MARDEEV (RUS) BELYAEV (RUS) SVISTUNOV (RUS) |
KAMAZ | 42:22:01 | 0 | |
2. | 502 | NIKOLAEV (RUS) YAKOVLEV (RUS) AKHMADEEV (RUS) |
KAMAZ | 42:35:53 | 00:13:52 | |
3. | 500 | KARGINOV (RUS) MOKEEV (RUS) LEONOV (RUS) |
KAMAZ | 43:13:01 | 00:51:00 | 00:01:00 |
4kolky | ||||||
1. | 251 | SONIK (POL) | YAMAHA | 57:18:39 | 0 | 00:15:00 |
2. | 261 | GONZALEZ FERIOLI (ARG) | YAMAHA | 60:13:29 | 02:54:50 | |
3. | 283 | NOSIGLIA (BOL) | HONDA | 61:01:35 | 03:42:56 | 00:20:00 |
—
—
TRASA LETOŠNÍHO DAKARU:
13. etap, přes 9000 km. Kamiony jely zhruba 8000 km. 10. ledna byl volný den, pro auta a kamiony byl volným dnem 12. leden.
—
V cíli devátý Aidin Rakhimbayev (KAZ) na voze Racing Mini jel v každé etapě kudlu.
Martin Kolomý (CZE) projíždí pustinou. V popředí nejsou zbytky našeho fotoreportéra, ale kolegy od konkurence.
Superstar Carlos Sainz (ESP) na Peugeotu ještě na trati. Cíl bohužel kvůli zadřenému motoru neviděl.
David Bensadoun (CAN) dojel celý Dakar. V Buenos Aires byl klasifikován na 32. místě.
Nejlepší Čech na motorce nebyl Pabiška, ale Ondřej Klymčiw!
ČEŠI NA DAKARU:
MOTORKY | KAMIONY | |||
Pabiška | (KTM) | Loprais | (MAN) | |
Engel | (KTM) | Kolomý | (TATRA) | |
Veselý | (KTM) | Vrátný | (TATRA) | |
Gottvald | (HUSQVARNA) | Macík | (LIAZ) | |
Klymčiw | (KTM) | |||
Ardavičus je Kazachstánec a jel na Tatře, stejně jako Polák Szustkowski, Slovák Kašák s Tatrou jako rychlá asistence. V automobilech a čtyřkolkách nestartoval letos nikdo. |
—
Zadní plachta DAFu Georgese Ginesty (AND). Byl poslední, kdo z kamiónů dojel! Měl ztrátu téměř 64 hodin …
Orlando Terranova (ESP) Racing Mini
Kamaz, Dmitrij Sotnikov (RUS), pátý celkově.
CELKOVÉ VÝSLEDKY ČECHŮ NA DAKARU:
č.etapy | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |
KAMIONY | km spec. | 175 | 331 | 284 | 174 | 458 | 277 | 335 | 273 | 450 | 358 | 194 | 298 | 174 |
LOPRAIS | v etapě | 3 | 7 | 4 | 4 | 4 | 18 | 1 | 4 | 5 | 4 | 7 | 22 | 14 |
(MAN 2251) | celkově | 3 | 6 | 2 | 4 | 3 | 6 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
KOLOMÝ | v etapě | 4 | 5 | 6 | 15 | 20 | 7 | 9 | 6 | 7 | 25 | 6 | 7 | 6 |
(Tatra 815) | celkově | 4 | 5 | 5 | 8 | 10 | 9 | 9 | 8 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
VRÁTNÝ | v etapě | 21 | 20 | 13 | 9 | 8 | 13 | 21 | 28 | 20 | 19 | 17 | 15 | 23 |
(T63 Tatra) | celkově | 21 | 20 | 16 | 12 | 11 | 11 | 11 | 13 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 |
MACÍK | v etapě | 15 | 12 | 14 | 25 | |||||||||
(LIAZ) | celkově | 15 | 13 | 13 | 17 | |||||||||
MOTO | km spec. | 175 | 518 | 220 | 315 | 458 | 318 | 321 | 784 | 450 | 371 | 357 | 298 | 174 |
PABIŠKA | v etapě | 28 | 36 | 37 | 31 | 32 | 39 | 38 | 26 | 37 | 30 | 25 | 23 | 22 |
(450 KTM) | celkově | 28 | 32 | 35 | 33 | 31 | 31 | 32 | 23 | 26 | 26 | 25 | 24 | 24 |
VESELÝ | v etapě | 72 | 70 | 67 | 71 | 77 | 65 | 75 | 40 | 45 | 51 | 33 | 35 | 44 |
(450 KTM) | celkově | 72 | 71 | 68 | 65 | 65 | 62 | 59 | 46 | 46 | 43 | 39 | 39 | 39 |
GOTTVALD | v etapě | 82 | 144 | 41 | ||||||||||
(HUSQVARNA) | celkově | 82 | 144 | 137 | ||||||||||
KLYMČIW | v etapě | 36 | 35 | 47 | 39 | 39 | 29 | 30 | 16 | 27 | 24 | 27 | 26 | 20 |
(450 KTM) | celkově | 36 | 33 | 37 | 36 | 35 | 35 | 33 | 21 | 21 | 21 | 20 | 20 | 20 |
ENGEL | v etapě | 86 | 46 | 45 | 45 | 47 | 30 | 37 | 27 | 20 | 27 | 28 | 77 | 29 |
(450 KTM) | celkově | 86 | 48 | 47 | 46 | 44 | 40 | 38 | 31 | 30 | 29 | 29 | 30 | 30 |
—
Do cíle dojelo 79 motorek (na startu 168) a 43 kamiónů (na startu 68).
Na snímku na duně Kolumbijec Ceron.
V ulicích Buenos Aires (ARG)
Vítězný, nejlepší, nejsilnější, Marc Coma (ESP).
HLASY Z PÍSKU: (Martin Kozák, fotoreportér)
V cíli bezprostředně po vítězství s Nasserem Al -Attiyah (QAT)
1.) Martine, jak se novinář pohybuje při tak obtížném závodě jako je Dakar? „Jsou dvě varianty, buď v tzv. press caru, což je auto, které musí splňovat nějaké podmínky (např. náhon na všechna 4 kola, ochranný trubkový rám, čtyrbodové pásy, dvě rezervy atd.). To využívají zejména fotografové a kameramani, aby se mohli dostat k trati. A pak je tu varianta leteckého převozu, kdy vás organizátoři letadlem převážejí z bivaku do bivaku. To se týká především těch píšících. Fotografové a kameramani velkých agentur mají k dispozici vrtulník, to je ta nejvyšší varianta, ke které se bohužel běžný smrtelník nedostane.„
2.) Je složité být v pravou chvíli na správném místě nebo se jen čeká na to, že to někde vyjde? „Jako většinou je to otázka zejména zkušeností a štěstí. Trefit trať není v podstatě problém, máte k dispozici tzv. roadbook neboli popis závodní trasy a navigaci Tripy. Z roadbooku se dá vyčíst, kde bude skok, kde fesh fesh (jemný písek), kde brod přes vodu a podobně. Pomocí Tripy se potom donavigujete na konkretní místo na trati. Jinou možností je vyrazit s dostatečným předstihem a prostě jet po trati tak dlouho, než narazíte na fotogenické místo. Taky je dobré počítat s tím, že ta atraktivnější místa jsou často hůře dostupná a k jejich dosažení je třeba ovládat jízdu terénem. V dunách se pak může stát, že každý vůz volí jinou závodní stopu a tedy reálně hrozí, že někdo pojede z opačné strany duny, než vy čekáte. Jinde je většinou trasa pevně dána.“
3.) Byl letošní závod horký nebo chladný? Co dělala nadmořská výška se závodníky a doprovodem? „Nemám srovnání s jinými závody, ale mně se až tak teplý nezdál. Nejtepleji bylo na 11. a 12. etapu. Vysoká nadmořská výška je problém, hůře se dýchá, při jakékoli fyzické námaze člověk začne cítit bušení srdce, slabost… A čím delší pobyt v takové výšce, tím hůře. Obdivuji zejména motorkáře, jak to zvládají.“
4.) A pořád to je takové dobrodružství jako v Africe před třiceti lety nebo vítězí komerce? „Upřímně řečeno to vidím spíš na to druhé. Z Dakaru se stala monster akce, kolem které se motají tisíce lidí, vše je pečlivě naplánované a zorganizované …“
5.) Který jezdec ti zůstane v paměti a proč? „Robby Gordon a jeho „I’m coming“, se kterým se vrhl do bouřícího davu v cíli a který ho pak odvlekl neznámo kam, takže se pro něj musela vydat místní obdoba policie.“
6.) Chceš se na Dakar vrátit? Nebo po letošním ročníku už nechceš jihoamerické pustiny ani vidět? „Spíše ano, ale nejraději bych jel tentokrát nezávisle na nějakém týmu. Uvidíme, co následující rok přinese.“