ROJ BÍLÝCH VOS KROUŽIL NAD MĚSTEM
– MLADÁ BOLESLAV, 28.8. 2010 (can) – Situace na silnicích kolem Mladé Boleslavi začala být podezřelá. Zvýšená koncentrace automobilů táhnoucích dlouhé sněhobílé přívěsy podivných tvarů naznačovaly, že město je již potřetí v řadě dějištěm plachtařských závodů. Pod názvem GRADIENT & CLUB grand prix 2010 se soutěžilo ve třech kategoriích, Gradient GP, Club GP a Pohár Metoděje Vlacha. Kategorie se lišily typem kluzáků.
Do závodu se přihlásilo 34 pilotů. Na začátku soutěžního dne jsou sestavovány kluzáky. Hangár má totiž omezenou kapacitu a závodníci, na než místo nezbylo, svá letadla na noc z bezpečnostních důvodů skládají. Složení zabere zkušenému pilotovi kolem deseti minut.
Zajímavostí je, že do křídel lze u některých typů letadel nalít vodu, která zajistí lepší klouzavost. Po kompletaci, která se odehrávala mezi 9 a 10 devátou hodinou dopolední, jsou letadla dopravena na startovní rošt (grid). Jako první šel do vzduchu „chroust“, letadlo, které pro ostatní závodníky posuzovalo letové podmínky. V závislosti na jeho informacích se rozhoduje o startu závodu. Obvykle kolem poledne je při dobrých podmínkách start.
Prapor v ruce startmaršála je signál pro vlekaře, které letadlo bude startovat. V první fázi startovního manévru bývá přidržováním křídla udržována stabilita. Jakmile nohy startéra nestačily rychlosti vlečeného letadla, bylo vše na umění pilota. Navzdory velkému rozpětí křídel je to prý podobné, jako když se člověk učí jezdit na kole. Jde jen o cvik. Kluzáky byly vytahovány do soutěžní výšky kolem 600 m. Závody probíhaly principem formule, kdy kluzáky krouží až do doby, než jsou připraveni ke startu všechny z kategorie a pak následuje hromadné protnutí pásky. Letí se po vytyčené trase na čas. Na mateřské letiště se zpravidla nepodaří vrátit všem letadlům, některá se vrací ve složeném stavu vozy.
Soutěžní kategorie GRADIENT nesla jméno podle typu letounů československé výroby Orličan VSO-10 Gradient, z kterých bylo tvořeno dvanáctičlenné startovní pole. Těmto větroňům se v plachtařském žargonu říká Vosy. Pěkný souboj předváděli Karel Mareš a Ondřej Dvořák. Po celý závod se vzájemně přebíjeli, poslední den bodové licitace se vyvedl lépe prvnímu jmenovanému.
K dobrým vlastnostem plachtařů patří kolegialita. S přesunem jednostopých křižníků nebes po trávě si pomáhají navzájem.
Výsledky
Gradient GP: 1. Karel Mareš, 2. Ondřej Dvořák, 3. Miloslav Fišer
Club GP: 1. Martin Piskáček, 2. Ondřej Bordovský, 2. Tomáš Jiřičný
Pohár Metoděje Vlacha: 1. Michal Buryan, 2. Jakub Vimr, 3. Jan Deršák